ЗДО №3 комбінованого типу Дубенської міської ради
Рівненська область, Дубенський район

Освітні програми

СХВАЛЕНО

педагогічною радою

ЗДО №3 Дубенської міської ради

 

протокол  № 1                                                

від 31.08.2023р.

                        ЗАТВЕРДЖУЮ

                         Директор

                        ЗДО №3 Дубенської міської ради

 

_________ Світлана НІКОЛАЮК

                      01.09.2023р.

 

 

 

 

ОСВІТНЯ ПРОГРАМА

закладу дошкільної освіти № 3 комбінованого типу Дубенської міської ради Рівненської області

на 2023 -2024 навчальний рік

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Зміст

 

Вступ

Розділ І. Загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання  (набуті   компетентності)

Розділ ІІ. Перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх ліній, логічна послідовність їх реалізації

Розділ ІІІ. Форми організації освітнього процесу

Розділ ІV. Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

 Відповідно до статті 4 Закону України «Про дошкільну освіту» ЗДО №3 Дубенської міської ради у 2023/2024 навчальному році спрямовує діяльність на створення безпечного та комфортного середовища; на забезпечення рівного доступу до дошкільної освіти для кожної дитини; на забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку відповідно до її задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей, культурних потреб; формування у дитини дошкільного віку моральних норм, набуття нею життєвого соціального досвіду.

Освітня програма Закладу дошкільної освіти №3 Дубенської міської ради (далі ЗДО №3) на 2023/2024 навчальний рік розроблена на виконання Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту» та згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти (Наказ МОН України від 12.01.2021 № 33 «Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти» (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція).

Освітня програма окреслює підходи до планування й організації закладом освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення вихованцями обов’язкових результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.

Освітня програма зорієнтована на цінності та інтереси кожної дитини, врахування вікових можливостей, особливостей розвитку, збереження дитячої субкультури, взаємозв’язок усіх сторін її життя та створення умов для соціально-емоційного благополуччя й адаптації кожної дитини в соціумі дорослих та однолітків шляхом засвоєння культурно-комунікативних засобів спілкування.

Освітня програма визначає:

  • загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання (набуті компетентності);
  • перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх ліній, логічну послідовність їх реалізації;
  • форми організації освітнього процесу;
  • систему внутрішнього забезпечення якості освіти.

Зміст освітньої програми передбачає:

  • формування основ соціальної адаптації та життєвої компетентності дитини;
  • виховання елементів природо-доцільного світогляду, розвиток позитивного емоційно-ціннісного ставлення до довкілля;
  • утвердження емоційно-ціннісного ставлення до практичної та духовної діяльності людини;
  • розвиток потреби в реалізації власних творчих здібностей.

Мета і завдання освітньої програми:

  • забезпечення якісної організації та здійснення освітнього процесу в закладі;
  • створення безпечного та комфортного середовища, умов комфортних для розвитку пізнавальних і психічних процесів дітей, їхньої спрямованості на активність у соціумі;
  • забезпечення реалізації можливостей і здібностей кожної дитини;
  • створення в групах атмосфери гуманного та доброзичливого ставлення до всіх вихованців, що сприятиме вихованню у них товариськості, доброзичливості, допитливості, ініціативності, формуванню самостійності і творчості;
  • турбота про здоров’я, емоційне благополуччя та своєчасний всебічний розвиток  кожної дитини;
  • максимальне використання різноманітних видів дитячої діяльності, їх інтеграція задля підвищення ефективності освітнього процесу;
  • творча організація (креативність) освітнього процесу;
  • варіативність використання навчального матеріалу з метою розвитку творчості з урахуванням інтересів і здібностей кожної дитини;
  • забезпечення шанобливого ставлення до результатів дитячої творчості;
  • єдність підходів до виховання дітей в умовах закладу дошкільної освіти та сім’ї;
  • забезпечення наступності між закладом дошкільної освіти та початковою школою, що виключає розумові та фізичні перевантаження у змісті освіти дітей дошкільного віку;
  • організація психолого-педагогічної підтримки дітей у відповідності з їх віковими та індивідуальними особливостями і здібностями, особливостями розвитку, розвиток здібностей і творчого потенціалу кожної дитини як суб’єкта відносин з самим собою, іншими дітьми, дорослими та світом;
  • забезпечення психолого-педагогічної підтримки сім’ї та підвищення компетентності батьків у питаннях розвитку освіти, охорони і зміцнення здоров’я дітей;
  • корекційно-розвивальна робота, що забезпечує своєчасну спеціалізовану допомогу в освоєнні змісту навчання і корекцію вад дітей в умовах закладу дошкільної освіти;
  • підвищення професійної майстерності педагогів дошкільної освіти.

Організація освітнього процесу в ЗДО №3 у 2023/2024 навчальному році буде здійснюватися відповідно до таких пріоритетних  завдань:

  1. Удосконалення форм, змісту і методів формування у дітей дошкільного віку навичок здорового і безпечного способу життя шляхом здійснення комплексного підходу до організації безпечного освітнього середовища.
  2. Розвивати самостійність дітей дошкільного віку у пізнавальній діяльності за допомогою експериментування.
  3. Удосконалити систему інклюзивної освіти з дітьми, які мають особливі освітні потреби, у процесі формування партнерської взаємодії педагогів і батьків.

Педагоги ЗДО забезпечують засвоєння здобувачами освіти обов’язкового мінімуму змісту дошкільної освіти на рівні вимог Базового компонента дошкільної освіти – Державного стандарту дошкільної освіти України.

Обов’язковий мінімум передбачає:

  • компетентнісний підхід до розвитку особистості, збалансованість набутих знань, умінь, навичок, сформованих бажань, інтересів, намірів та особистісних якостей і вольової поведінки дитини;
  • надання пріоритету соціально-моральному розвитку особистості, формування у дітей узгоджувати особисті інтереси з колективними;
  • формування у дітей цілісної, реалістичної картини світу, основ світогляду;
  • забезпечення індивідуального особистісного розвитку.

Забезпечення наступності і перспективності в освітньому процесі між дошкільною і початковою освітою полягає у послідовності чинних програм розвитку, навчання і виховання дітей дошкільного віку та освітньої програми для 1 класу початкової школи.

Формування позитивної мотивації здобувачів освіти до освітньої діяльності здійснюється через розвиток життєвих компетентностей, необхідних для успішної самореалізації в суспільстві.

Розділ І

Загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання здобувачів освіти.

Освітній процес у ЗДО №3 здійснюється відповідно до програмно-методичного забезпечення та є єдиним комплексом освітніх компонентів для досягнення вихованцями результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти, чинними освітніми  програмами, а саме програма розвитку дитини дошкільного віку  «Українське дошкілля» рекомендована Міністерством освіти і науки України.

Мова навчання та виховання дітей українська.

У 2023/2024 навчальному році у ЗДО №3 функціонуватимуть такі групи:

І молодша група, навантаження – 1,75 ставки

Вихователі: Панащук Л.Л., Залевська О.О.

 

Середня  група, навантаження – 1,75 ставки

Вихователі: Іляшевич С.І., Несвіт О.В.

 

Інклюзивна група №1, навантаження – 2,1 ставки

Вихователі: Шинкар Ж.Є., Братащук О.Л.

Асистент вихователя: Німанчук Т.М. – 1 ставкка

 

Інклюзивна група №2, навантаження – 2,1 ставки

Вихователі: Панкевич Л.С., Ніколайчук Т.Ф.

Асистент вихователя: Саюк С.І. – 1 ставка

 

Компенсуюча група, навантаження – 1,75 ставки

Вихователі: Лаговська Л.А., Несвіт О.В.

 

Інклюзивна група №3 , навантаження – 2,1 ставки

Вихователі: Сацюк О.Д., Залевська О.О.

 

Заклад працює за 5-ти денним робочим тижнем.

 

 

 

 

 

 

 

 

РЕЖИМ ДНЯ

ЗДО № 3 на 2023-2024 р.

Режимні  моменти

І молодша

інклюзивна №3

інклюзивна № 1

інклюзивна № 2

  середня

компенс.

 

1

Ранковий  прийом

7.30 – 8.50

7.30 – 8.55

7.30 – 8.15

7.30 – 8.35

7.30-8.40

7.30 – 8.45

2

Ранкова гімнастика

8.50- 9.00

8.55 – 9.05

8.15 - 8.30

8.35 – 8.45

8.40-8.50

8.45 – 8.55

3

Підготовка до сніданку Сніданок

9.00 - 9.20

9.05 - 9.25

8.30– 8.50

8.45 – 9.05

8.50-9.10

8.55 -9.15

4

Ігри ,підготовка до занять

9.20 -9.40

9.25 - 9.30

8.50 - 9.20

9.05 – 9.20

9.10-9.20

9.15– 9.20

5

Заняття

9.40-10.45

9.30-10.40

9.20-10.55

9.20 – 10.55

9.20-11.00

9.20 – 10.55

6

Підготовка до прогулянки. Прогулянка

10.45-12.10

10.40-12.05

 

10.55-12.30

10.55–12.15

11.00-12.30

10.55–12.25

7

Підготовка до обіду. Обід

12.05- 12.30

12.10 -12.30

12.30 -12.50

12.15–12.30

12.20- 12.40

12.15–12.35

8

Підготовка до сну . Сон

12.30 -15.00

12.30- 15.00

12.50 -15.15

12.30–15.15

12.40-15.15

12.35–15.15

9

Поступове піднімання. Загартовуючі  процедури

15.00-15.20

15.00-15.15

15.15-15.35

15.15 -15.25

15.15-15.30

15.15–15.30

10

Підготовка до полуденку. Полуденок

15.20-15.50

15.15-15.35

15.35-15.55

15.25–15.45

15.30-15.50

15.30–15.50

11

Ігри та індивідуальні заняття

15.50-16.20

15.35-16.20

15.55-16.30

15.45–16.30

15.50-16.30

15.50–16.25

12

Прогулянка. Повернення додому

16.20-18.00

16.20-18.00

16.30-18.00.

16.30–18.00

16.30-18.00

16.25–18.00

 (з врахуванням умов функціонування ЗДО в умовах воєнного стану)

                                                                                                                                                            

 

З метою реалізації Базового компонента дошкільної освіти, вищезазначеної освітньої програм та відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України 20.04.2015 № 446 «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності» у 2022/2023 навчальному році в закладі дошкільної освіти загальний обсяг тижневого навантаження за віковими групами становитиме:

 

 

 

Розподіл групових фронтальних занять на тиждень

ГРАНИЧНО ДОПУСТИМЕ НАВЧАЛЬНЕ НАВАНТАЖЕННЯ
на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності

Орієнтовні види діяльності за освітніми лініями

Орієнтовна кількість занять на тиждень за віковими групами

раннього віку (від 1 до 2 років)

перша молодша (від 2 до 3 років)

друга молодша (від 3 до 4 років)

середня (від 4 до 5 років)

старша (від 5 до 6 (7) років)

Ознайомлення із соціумом

1

1

2

2

3

Ознайомлення з природним довкіллям

1

1

1

1

2

Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча, театральна тощо)

3

4

4

5

5

Сенсорний розвиток

2

2

-

-

-

Логіко-математичний розвиток

-

-

1

1

2

Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування

2

2

3

3

3

Здоров’я та фізичний розвиток*

2

2

3

3

3

Загальна кількість занять на тиждень

9

10

11

12

15

Додаткові освітні послуги на вибір батьків

-

-

3

4

5

Максимальна кількість занять на тиждень

9

10

14

16

20

Максимально допустиме навчальне навантаження на тиждень на дитину (в астрономічних годинах)**

1,3

1,4

3,5

5,3

8,3

__________
*Години, передбачені для фізкультурних занять (плавання), не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження на дітей.

Навчальне навантаження: тривалість проведення занять - спеціально організованих форм освітнього процесу, що відповідають віковим можливостям вихованців згідно із санітарним законодавством.

**Максимально допустиме навчальне навантаження визначають шляхом множення загальної кількості занять на тиждень, відведених на вивчення освітніх ліній у віковій групі, на тривалість заняття залежно від віку вихованців.

 

 

 

 

Очікувані результати навчання здобувачів дошкільної освіти..

Очікуваними результатами освітнього процесу є набуття компетентностей, що визначені за усіма освітніми напрямами Базового компонента та програмою «Українське довкілля», за якою працює заклад та здійснюється освітній процес.

Набуття різних видів компетентностей дитиною дошкільного віку відбувається в різних видах діяльності: ігровій - провідній для дітей дошкільного віку, руховій, предметно-практичній, технологічній, дослідницькій, художньо-продуктивній, музичній, театралізованій, самостійній художній діяльності,сенсорно-пізнавальній, мовленнєвій, логіко-математичній, трудовій і вимагає практичного засвоєння дитиною системи елементарних знань про себе та довкілля, моральних цінностей, уміння доречно застосовувати набуту інформацію. На кінець навчального року формується модель випускника кожної групи.

Рівень сформованості компетентностей різних вікових груп з'ясовується у процесі здійснення моніторингу рівня засвоєння програмового матеріалу дітьми раннього та дошкільного віку. Поняття «моніторинг» має ширший і глибший зміст, ніж поняття «перевірка знань, умінь та навичок» дітей. Моніторинг включає контроль , перевірку, оцінювання, накопичення статистичних даних про дитину та їх аналіз, розглядає результати розвитку дитини з урахуванням способів їх досягнення.

З метою відстеження динаміки особистісних досягнень дітей за певний час ( 3 рази на рік вересень-лютий-травень) педагоги ЗДО №3  у 2022-2023 навчальному році використовуватимуть методичний посібник «Моніторинг досягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти» (упорядники: Н.М.Шаповал,О.М.Кулик,Т.В.Киричук. 3-тє видання зі змінами - Тернопіль,Мандрівець,2021 рік), що дасть змогу не характеризувати саму дитину, а комплексно проаналізувати надбання дитини й отримати об’єктивну інформацію про якість організації освітнього процесу, прогнозувати шляхи його поліпшення,дослідити рівень засвоєння дітьми різного віку програмового матеріалу, провести порівняльний аналіз відповідності фактичних результатів освітньої діяльності закладу дошкільної освіти, визначити чинники,що сприяють поліпшенню виконання освітньої програми тощо.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розділ ІІ

Перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх ліній,  логічна послідовність їх вивчення

Зміст освітнього процесу в ЗДО №3  у 2023/2024 навчальному році спрямований на формування та розвиток компетентностей вихованців відповідно до освітніх ліній Базового компонента:

  • Особистість дитини
  • Дитина в соціумі
  • Дитина в природному довкіллі
  • Мовлення дитини
  • Дитина в світи мистецтв
  • Гра дитини
  • Дитина в сенсорно-пізнавальному соціумі

Освітня лінія

Зміст освітнього процесу

Особистість дитини

Передбачає:

– формування позитивного образу «Я», створення бази особистісної культури дитини, її активної життєдіяльності;

– виховання в дитини позитивного ставлення до своєї зовнішності, формування основних фізичних якостей, рухових умінь, культурно-гігієнічних, оздоровчих навичок та навичок безпечної життєдіяльності. На кінець дошкільного періоду життя в дитини мають бути сформовані базові якості особистості: довільність, самостійність і відповідальність, креативність, ініціативність, свобода поведінки і безпечність, самосвідомість, самоставлення, самооцінка.

Дитина в соціумі

 

Передбачає:

формування у дітей навичок соціально визнаної поведінки, вміння орієнтуватись у світі людських взаємин, готовності співпереживати та співчувати іншим. Завдяки спілкуванню з дорослими, як носіями суспільно-історичного досвіду людства, в дитини з’являються інтерес та вміння розуміти інших, долучатися до спільної діяльності з однолітками та дорослими, об’єднувати з ними свої зусилля для досягнення спільного результату, оцінювати власні можливості, поважати бажання та інтереси інших людей. Взаємодія з іншими людьми є своєрідним видом входження дитини в людський соціум, що вимагає уміння узгоджувати свої інтереси, бажання, дії з іншими членами суспільства.

 

Дитина в природному довкіллі

 

Передбачає:

природничу освіченість через наявність уявлень дитини про живі організми і природне середовище, багатоманітність явищ природи, причинно-наслідкові зв’язки у природному довкіллі та взаємозв’язок природних умов, рослинного і тваринного світу, позитивний і негативний вплив людської діяльності на стан природи. Ціннісне ставлення дитини до природи виявляється у її природодоцільній поведінці: виважене ставлення до рослин і тварин; готовність включатись у практичну діяльність, що пов’язана з природою; дотримування правил природокористування.

Містить доступні дитині дошкільного віку уявлення про природу планети Земля та Всесвіт, розвиток емоційно-ціннісного та відповідального екологічного ставлення до природного довкілля. тваринного світу, позитивний і негативний вплив людської діяльності на стан природи. Ціннісне ставлення дитини до природи виявляється у її природодоцільній поведінці: виважене ставлення до рослин і тварин; готовність включатись у практичну діяльність, що пов’язана з природою; дотримування правил природокористування.

Містить доступні дитині дошкільного віку уявлення про природу планети Земля та Всесвіт, розвиток емоційно-ціннісного та відповідального екологічного ставлення до природного довкілля.

Мовлення дитини

 Передбачає:

засвоєння дитиною культури мовлення та спілкування, елементарних правил користування мовою у різних життєвих ситуаціях. Оволодіння мовою як засобом пізнання і способом специфічно людського спілкування є найвагомішим досягненням дошкільного дитинства. Мова виступає «каналом зв’язку» для одержання інформації з немовних сфер буття, засобом пізнання світу від конкретно-чуттєвого до понятійно-абстрактного. Мовленнєве виховання забезпечує духовно-емоційний розвиток дитини через органічний зв’язок із національним вихованням. Мовленнєва діяльність дітей дошкільного віку складається із різних видів говоріння та слухання, під час якої формуються мовленнєві вміння і навички. Вивчення української мови в дошкільних навчальних закладах національних спільнот передбачає залучення дітей інших національностей, які є громадянами України, до оволодіння українською мовою як державною на рівні вільного спілкування з іншими дітьми і дорослими, виховання інтересу та позитивного ставлення до української мови.

 

Дитина в світі культури

Передбачає:

формування почуття краси в її різних проявах, ціннісного ставлення до змісту предметного світу та світу мистецтва, розвиток творчих здібностей, формування елементарних трудових, технологічних та художньо-продуктивних навичок, самостійності, культури та безпеки праці. Результатом оволодіння дитиною різними видами предметної та художньої діяльності є сформоване емоційно-ціннісне ставлення до процесу та продуктів творчої діяльності, позитивна мотивація досягнень; здатність орієнтуватися в розмаїтті властивостей предметів, розуміти різні способи створення художніх образів, виявляти інтерес до об’єктів, явищ та форм художньо-продуктивної діяльності, а також оволодіння навичками практичної діяльності, культури споживання.

 

Гра дитини

Передбачає:

розвиток у дітей творчих здібностей, самостійності, ініціативності, організованості в ігровій діяльності та формування у них стійкого інтересу до пізнання довкілля і реалізації себе в ньому. Гра забезпечує задоволення ігрових уподобань кожної дитини, сприяє виникненню дружніх, партнерських стосунків та ігрових об’єднань за інтересами, спонукає до обміну думками, оцінювання себе й інших, заохочує до імпровізації, висловлювання власних оцінно-етичних суджень.

 

 

Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі

Передбачає:

сформованість доступних для дитини дошкільного віку уявлень, еталонів, що відображають ознаки, властивості та відношення предметів і об’єктів довколишнього світу. Показником сформованості цих уявлень є здатність дитини застосовувати отримані знання у практичній діяльності (ігрова, трудова, сенсорно-пізнавальна, математична тощо), оволодіння способами пізнання дійсності, розвиток у неї наочно-дієвого, наочно-образного, словесно-логічного мислення. Сенсорно-пізнавальна освітня лінія спрямована на інтеграцію змісту дошкільної освіти, формування у дітей пошуково-дослідницьких умінь, елементарних математичних уявлень, цілісної картини світу, компетентної поведінки в різних життєвих ситуаціях.

 

 

Реалізуючи зміст усіх освітніх напрямків, педагогічні працівники забезпечують досягнення очікуваних результатів навчання, визначених  у освітніх програмах, зазначених у розділі І.

Відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти у ЗДО  визначено зміст і структуру освітнього процесу за інваріантною складовою. Інваріантна складова змісту дошкільної освіти сформована на державному рівні і є обов’язковою. Інваріантну частину змісту освіти систематизовано відповідно до Базового компонента дошкільної освіти за вище названими освітніми лініями. У закладі забезпечується неперервність змісту освітніх ліній, а також наступність дошкільної та початкової ланок. Виключення з інваріантної частини будь-якої з освітніх ліній порушує цілісність розвитку дитини на рівні дошкільної освіти і наступність її в початковій школі.

Організація життєдіяльності дітей з урахуванням освітніх ліній, що включені до інваріантної складової, дає змогу забезпечити належний рівень соціально-особистісного розвитку дітей раннього та дошкільного віку в структурі неперервної освіти.

Дотримання змісту, взаємозв’язку та логічної послідовності реалізації освітніх ліній Базового компоненту забезпечується та відображається у перспективному та календарному плануванні освітнього процесу.

З метою підвищення якості освітнього процесу у 2023/2024 навчальному році в ЗДО №3 використовуються інноваційні педагогічні технології, а саме:

 

з/п

Зміст роботи

Термін

 

Відповідальний

 

1.

 

 

 

2.

 

 

3.

 

 

4.

 

 

 

5.

 

 

 

6.

 

 

 

 

7.

 

8.

 

Кільця Луллія – як засіб пізнавального розвитку, метод активізації мовлення, мислення.

 

Мнемотехніка – технологія ефективного засвоєння інформації.

 

Розвиток дрібної моторики засобами використання конструктора LEGO.

 

Розвиток мовлення дітей засобами художнього слова (методика Н. Гавриш).

 

Пісочна терапія. Пісок, як матеріал для розвитку творчості та навчання дітей.

 

Авторський досвід Л. Шульги з розвитку творчих здібностей дошкільнят на заняттях з малювання.

 

Використання технології моделювання в освітній роботі.

 

Використання прийомів ейдетики в роботі з розвитку інтелектуальних здібностей дошкільнят.

 

  протягом року

 

 

 

 протягом року

 

 

 протягом року

 

 

протягом року

 

 

 

протягом року

 

 

 

протягом року

 

 

 

протягом року

 

 

протягом року

 

Шинкар Ж.Є., 

 Панащук Л.Л.,

 

 

Несвіт О.В.,

Ніколайчук Т.Ф.

 

Іляшевич С.І.,

Ніколайчук Т.Ф.

 

Панкевич Л.С.

 

 

 

Єфимчук С.О.

 

 

 

Панащук Л.Л.,

Братащук О.Л.

 

 

Шинкар Ж.Є.,

Залевська О.О.

 

Німанчук Т.М.,

Лаговська Л.А.

 

 

 

 

 

Частково всі педагогічні працівники:

 

 

Логічні блоки Дьєнеша

Дають уявлення про предмети, їх колір та форму дітям молодшої та середньої груп. Формують елементарні математичні поняття про фігури, множину, узагальнення, порівняння, кодування інформації у дітей старшої групи

 

Картки-властивості Семадені

Розвивають уміння визначати властивості фігур, заперечувати, працювати із знаками-кодами

Кольорові палички Кюїзенера

Розвивають уяву, просторове сприйняття, дрібну моторику. Є універсальним наочним інструментом для математичних обчислень, можуть доповнити кожну з методик.

 

Технологія розвитку творчої особистості Г.Альтшуллера. Теорія розв’язання винахідницьких завдань

Автор – Альтшуллер Г.

Суть технології. Основне завдання – навчати дитину розв'язувати проблеми різного рівня складності з використанням винахідницьких завдань. Основна ідея технології полягає у тому, щоб переводити завдання з нижчого рівня складності на вищий. Для її успішної реалізації потрібно навчити дитину виявляти проблеми, з’ясовувати, чому легкі завдання розв'язуються просто, а важкі – складно. У роботі з дітьми дошкільного віку використовують колективні ігри, ігри-заняття, під час яких діти вчаться спостерігати навколишню дійсність, виявляти суперечливі властивості предметів, явищ, шукати відповіді на поставлені питання. Педагог орієнтується на вільний та самостійний вибір дитини – предмета, матеріалу, виду діяльності.

 

Методика використання схем-моделей для навчання дітей описовим розповідям

Автор – Ткаченко Т.

 

Суть технології. За цією методикою для роботи використовується аркуш картону 45х30 см, поділений на шість квадратів (за кількістю характерних ознак предмета або об’єктів чи пір року, про які потрібно розповісти). Дітей навчають знаходити головні, суттєві ознаки предмета, відрізняти їх від другорядних. Навчаючи старших дошкільників складанню описових розповідей, використовують схеми-моделі. Діти вибудовують розповідь з дотриманням послідовності та параметрів, закладених у схемах: колір, форма, величина, матеріал, частини, дії. Використання схем при складанні описових розповідей допомагає дітям засвоїти порівняння предметів не в загальній формі – чим подібні, або чим відрізняються предмети, а диференціювати. порівнюючи предмети за формою, величиною, кольором тощо.

Методика розвитку творчих здібностей на заняттях з малювання

Автор – Шульга Л.

 

Суть технології. Діти зображають навколишнє тільки після емоційних зустрічей з ним у процесі спостереження, розгляду картин, слухання музики, читання, розповідання. Головне завдання організації зображувальної діяльності – виховання естетичних почуттів, а допоміжне – навчання технічним прийомам. Чим більше органів чуття беруть участь у сприйманні навколишнього, тим повнішими будуть уявлення, глибшим – пізнання.

 

 

Розділ ІІІ

Форми організації освітнього процесу

Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» освітня програма ЗДО визначає мету, завдання освітнього процесу на навчальний рік, а також форми його організації.

Термін навчання. Навчальний рік у  ЗДО №3 починається 01 вересня 2023 року і закінчується 31 травня 2024 року, оздоровчий  період (під час якого освітня робота здійснюється відповідно до інструктивно-методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки України – з 1 червня по 31 серпня 2023року.

Упродовж навчального року для дошкільників будуть проводитись канікули, під час яких заняття з вихованцями не проводяться, крім фізкультурно-оздоровчої та художньо-продуктивної діяльності. Орієнтовні терміни проведення канікул: літні – з 1 червня до 30 серпня 2023року (90 календарних днів), осінні – з 26 жовтня до 30 жовтня 2023 року (5 календарних днів),  зимові – з 2 січня до 11 січня 2024 року (10 календарних днів), весняні – з 1 квітня до 10 квітня 2024 (10 календарних днів).

                            Організоване навчання у формі занять проводиться

Для дітей віком від 1 до 3 років проводяться заняття тривалістю до 10 хвилин.

Тривалість одного заняття:

  • у молодшій групі - не більше 15 хвилин;
  • у середній - 20 хвилин;
  • у старшій - 25 хвилин.

Максимально допустима кількість занять у першій половині дня в молодшій та середній групах не перевищує двох, у старшій - трьох організованих навчальних занять. У різновікових групах тривалість навчальних занять необхідно диференціювати, орієнтуючись на вік кожної дитини.

У середині та наприкінці занять, що потребують високого інтелектуального напруження чи статичної пози дітей, необхідно проводити фізкультурні хвилинки.

Тривалість перерв між заняттями має становити не менше 10 хвилин.

Заняття, які потребують підвищеної пізнавальної активності, необхідно проводити переважно в першу половину дня та у дні з високою працездатністю (вівторок, середа). Рекомендується поєднувати та чергувати їх із заняттями з музичного виховання та фізкультури.

З метою досягнення очікуваних результатів навчання (набуття компетентностей) у 2023/2024 навчальному році педагогами закладу будуть проводитися різні форми організації освітнього процесу, у тому числі заняття різних типів. Для якісної організації освітнього процесу проводяться такі заняття (за типами):

  • фронтальні, колективні (з усіма дітьми групи);
  • групові (10-12 дітей);
  • індивідуально-групові (4-6 дітей);
  • індивідуальні (1-4 дитини).

За дидактичними цілями у всіх вікових групах організовуються такі види занять:

  • заняття із засвоєння дітьми нових знань;
  • заняття із закріплення і систематизації досвіду дітей;
  • контрольні заняття.

За специфікою поєднання змісту та форм роботи в межах заняття проводяться такі заняття:

  • інтегровані;
  • комплексні.

Інтеграція сприяє значному скороченню організованих форм навчальної діяльності (занять) та істотно знижує навчальне навантаження на дітей.

Тип заняття обирає та уточнює педагог (вихователь, музичний керівник, інструктор з фізкультури та ін. ) самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених в освітніх програмах.

Рівномірно розподіляються види активності за основними видами діяльності протягом дня в залежності від бажань та інтересу дітей. Окрім занять, проводяться інші форми спеціально організованої освітньої діяльності:

  • ігри (дидактичні, сюжетно-рольові, рухливі, театралізовані, ігри з піском та водою та ін.);
  • спостереження;
  • пошуково-дослідницька діяльність;
  • екскурсії;
  • театралізована діяльність;
  • трудова діяльність;

Крім спеціально організованої освітньої діяльності, передбачається самостійна діяльність дітей: ігрова, художня, фізична.

Також в повсякденному плані роботи педагоги планують та реалізовують індивідуальну роботу з дітьми.

Фізичне виховання дітей передбачає проведення:

  • ранкової гімнастики;
  • гімнастики пробудження;
  • занять фізичною культурою;
  • рухливих ігор та ігор спортивного характеру;
  • загартування;
  • фізкультурних хвилинок під час занять;
  • фізкультурних пауз між заняттями;
  • фізкультурних комплексів під час денної прогулянки (дитячий туризм); (враховуючи специфіку роботи закладу під час воєнного стану – не проводиться)
  • оздоровчих заходів.

 

 

Вищезазначені форми організації освітнього процесу в ЗДО реалізуються в рамках:

  • плану роботи на 2023/2024 навчальний рік.;
  • режиму роботи груп та закладу дошкільної освіти.

За окремим планом у закладі організовується оздоровлення дітей, під час якого освітній процес організовується в наступних формах:

Профілактично –оздоровча робота в ЗДО № 3 .

  №

         Зміст роботи

      Особливості організації

1

Валеологічна корекція:

  • спеціальні фізичні вправи заняття з фізкультури
  • музично-ритмічні вправи
  • вправи та завдання з розвитку м’язів лиця та рук
  • рухливі ігри
  • ранкова гімнастика
  • Дні здоров’я
  • спортивні свята
  • оздоровчий біг

2 рази на тиждень, тривалість 15-20 хв

 

Проводиться на музичних  заняттях

На заняттях рухових та індивідуальних з дітьми

 

 

На заняттях та прогулянках

Щоденна тривалість : згідно віку

1раз на місяць

2 рази на рік

Щоденно на ранковій  з дітьми 3-4 хв.

2

Фізичні вправи:

- «оздоровчі хвилинки»

 

- фізхвилинка

 

 

-вправи для  формування та корекції постави, правильної ступні

 

 

За необхідності на початку та в кінці заняття (вправи для хребта)

Рухові паузи на заняттях з використанням віршів та пісень

У комплексі під час проведення фіз. занять та в індивідуальних заняттях, щоденно

3

Імунна гімнастика

Щоденно 1-2 рази в день

4

Спеціальні  загартувальні процедури

Полегшений одяг в приміщенні, повітряні ванни, сонячні ванни, ходіння босоніж.

5

Корекційна гімнастика :

 

 

- оздоровчі вправи для горла та носа

- дихальні та звукові вправи

Щоденно після денного сну в поєднанні з повітряними процедурами. Тривалість 3-5 хв.

Індивідуально підгрупами протягом дня, тривалість 3-6 хв.

Після сну в добре провітреному приміщенні.3=6 хв.

6

Загартування за допомогою сольових доріжок або топтання в тазику з солоною водою

Щоденно після сну з температурою води відповідно віку.

7

Вітамінотерапія

Згідно  вікового дозування

8

Аромотерапія

Зранку після провітрювання, якщо немає проти показів та за згодою батьків

9

Адаптогенні настойки

Курс 1 міс. за згодою батьків

10

ЛФК:

-дихальні вправи

  • профілактика сколіоз профілактика плоскоступості

2 рази на тиждень

11

Масаж :

-лікувальний             

-профілактичний

-дотиковий

-точковий

 

2 рази на рік по назначенню

Щодня

Щодня

Щодня під час режимних моментів

12

Пальчикова гімнастика

щодня

13

Імунна гімнастика

щодня

14

Психокорекція:

- музична терапія,

 - цілющі мудри

- психогімнастика

 - екран настрою

Щоденно під час перерв між заняттями,

 

Зранку та ввечері

 

15

Санація горла йодно-сольовим розчином

Щодня після денного сну.

 

Робота з батьками  або особами, які їх замінюють і дітьми (віком від 3 до 5 років) проводиться підгрупами та індивідуально за річним планом роботи.

Організація психолого-педагогічної допомоги батькам або особам, які їх замінюють, будується на основі інтеграції діяльності вихователів, практичного психолога, медичного працівника.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розділ ІV

Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти

Внутрішня система забезпечення якості освіти створюється відповідно до  статті 41 Закону України «Про освіту». Вона включає:

  • оприлюднені критерії, правила та процедури оцінювання освітньої діяльності та управлінських процесів у закладі освіти;
  • політики та процедури забезпечення якості освіти;
  • систему та механізми забезпечення академічної доброчесності;
  • забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу;
  • створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування;
  • інші процедури та заходи, що визначаються спеціальними законами або документами закладу освіти.

Згідно зі статтею 20 Закону України «Про дошкільну освіту» педагогічна рада закладу дошкільної освіти формує систему та затверджує процедури внутрішнього забезпечення якості освіти, зокрема систему та механізми забезпечення академічної доброчесності.

Внутрішня система забезпечення якості освіти створюється відповідно до рекомендацій Міністерства освіти і науки України, Державної служби якості освіти України з урахуванням: цілей та пріоритетів розвитку закладу дошкільної освіти; типу закладу, місцезнаходження, умов діяльності.

До розбудови внутрішньої системи якості освіти залучаються усі учасники освітнього процесу.

Рекомендації щодо створення внутрішньої системи забезпечення якості освіти

Планування внутрішньої системи забезпечення якості освіти – безперервний процес. Плани розвиваються в міру того, як працівники ЗДО набувають знань, а обставини  змінюються. Розпочинати формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти слід з визначення стратегії (політики) забезпечення якості освіти, що визначається інтересами учасників освітнього процесу щодо якості освітніх послуг і реалізації їхніх прав,в також засадами державної політики щодо якості освіти.

Стратегія (політика) забезпечення якості освіти має бути орієнтована на:

  • партнерство у розвитку, навчання та вихованні дітей, а також професійній взаємодії;
  • недискримінацію, запобігання та протидія боулінгу;
  • прозорість та інформаційну відкритість діяльності ЗДО;
  • сприяння безперервному професійному зростанню педагогічних працівників;
  • справедливе та об’єктивне оцінювання професійної діяльності педагогічних працівників;
  • створення сприятливих умов для формування особистісної зрілості дитини, її базових якостей;
  • забезпечення академічної доброчесності та академічної свободи педагогічних працівників.

 

Мета внутрішньої системи забезпечення якості освіти: постійне та послідовне підвищенні якості освіти на основі відстеження динаміки показників освітньої діяльності та освітніх процесів в ЗДО.

Завдання внутрішньої системи забезпечення якості освіти:

1.Визначення пріоритетних напрямів та показників для оцінювання освітньої діяльності, управлінських процесів в ЗДО.

2.Здійснення вимірювання показників освітньої діяльності та управлінських процесів в ЗДО та оцінка їх динаміки.

3.Визначення шляхів підвищення якості освіти за результатами  оцінювання показників освітньої діяльності та освітніх процесів.

4.Надання допомоги учасникам освітнього процесу щодо підвищення якості освіти.

Напрями, показники, методу збори інформації для оцінювання якості освітньої діяльності та управлінських процесів в ЗДО.

Напрями, показники для оцінювання освітніх і управлінських процесів в ЗДО доцільно визначати за результатами аналізу діяльності закладу освіти за минулий навчальний рік та анкетування педагогічних працівників, батьків вихованців щодо якості провадження освітньої діяльності в ЗДО.

Методами збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності та управлінських процесів в ЗДО можуть бути: вивчення документації, спостереження, опитування (анкетування, інтерв’ювання) усіх учасників освітнього процесу (педагогічних працівників, дітей, батьків вихованців) та спостереження за дітьми в різних видах діяльності. А також медико-педагогічний контроль за фізичним розвитком та станом здоров’я дітей на заняттях з фізкультури (система медичних і педагогічних спостережень, аналіз ефективності використання засобів і методів фізичного виховання).

Зміни та доповнення до напрямів, показників, методів збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності й управлінських процесів в ЗДО схвалюються відповідним рішенням педагогічної ради та затверджуються наказом керівника закладу.

Основні політики забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти в ЗДО

 Основними політиками забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти в ЗДО є:

  • забезпечення публічної інформації про діяльність закладу освіти (ст. 30 Закону України «Про освіту»);
  • дотримання принципів академічної доброчесності у діяльності педагогічних працівників (ст. 42 Закону України «Про освіту»);
  • запобігання та протидія булінгу (цькуванню);
  • створення умов щодо професійного зростання педагогічних працівників (постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників (зі змінами).

 

 

Основні процедури вивчення якості освітньої діяльності в ЗДО

Основними процедурами вивчення якості освітньої діяльності в ЗДО визначено:

  • внутрішній моніторинг якості освіти;
  • комплексне самооцінювання освітньої діяльності.

Для забезпечення об’єктивності та достовірності даних важливо дотримуватись принципів академічної доброчесності, утому числі справедливого оцінювання.

Внутрішній моніторинг якості освіти здійснюється відповідно до статті 48 Закону України «Про освіту», наказу Міністерства освіти і науки України від 16.01.2020 № 54 «Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти».

Самооцінювання освітньої діяльності включає :

  • самооцінку показників освітньої діяльності та управлінських процесів в ЗДО;
  • оцінювання педагогічними працівниками своєї діяльності.

Очікувані результати щодо реалізації системи внутрішнього забезпечення якості освіти 

  1. Отримання об’єктивних даних про якість освітньої діяльності та управлінських процесів в ЗДО.
  2. Підвищення якості освіти в ЗДО на основі прийняття ефективних управлінських рішень.
  3. Створення атмосфери довіри до ЗДО серед педагогічних працівників та батьків вихованців.

 

 

Логін: *

Пароль: *